Dijkstra Fysiotherapie over Verheul: ‘Punctueel tot in de perfectie’

Het woord re-integratie is voor de specialisten van Dijkstra Fysiotherapie een meer dan vertrouwd woord. Dagelijks behandelen ze mensen die door een ongeval, slijtage of andere gebeurtenissen dermate fysiek ongemak ondervinden dat ze daar in het dagelijks leven hinder van hebben. ,,Maar dat is iets anders dan de begeleiding bij ziekte van je eigen collega’s”, verklaart Mario van Til, sinds 2008 manager bij het Alkmaarse bedrijf en sinds kort samen met zijn broer Tim eigenaar van de onderneming. ,,Om je collega goed te begeleiden bij het ziekteproces is het goed om afstand te hebben en niet te veel collegiaal betrokken te zijn. Dan is het fijn dat je een partner hebt die tot in detail meedenkt, zaken uiterst nauwkeurig uitzoekt en vervolgens punctueel het traject tot arbeidsre-integratie uitvoert, zodat het alle partijen tot tevredenheid stemt. Dat is Verheul en eigenlijk doe ik dit bedrijf met deze woorden nog tekort, want de onderneming heeft mij echt op heel veel vlakken positief verrast.”

Dijkstra Fysiotherapie, waarvan de historie teruggaat tot 1982, is een begrip in Alkmaar met vier vestigingen verspreid over de stad. Het door Renze Dijkstra opgerichte bedrijf is ook innovatief, onder meer als het gaat om knowhow op de diverse vakgebieden. Van Til: ,,Vanuit de ziekenhuizen en de klanten is er bijvoorbeeld steeds meer vraag naar pure specialisten en vandaar dat onze medewerkers ook echt de verdieping opzoeken op één bepaald vakgebied. Denk aan een specialist die zich voornamelijk richt op schouder, knie, heup of nek. Tegelijkertijd is het voor de individuele ontwikkeling volgens ons noodzakelijk dat een collega een brede interesse houdt.

Verheul beste en goedkoopste

Anderen ontzorgen is mooi, maar het wordt een ander verhaal als je als bedrijf zelf de re-integratie van A tot Z moet regelen. Van Til somt op: ,,Je moet het ziekteverzuim zelf melden en bijhouden. Als gevolg daarvan ga je inzien dat je eigen personeelsadministratie nog professioneler moet. Je krijgt te maken met de Arbodienst en ingewikkelde regelgevingen als de WGA en WIA. En dan moet je al die zaken ook nog eens goed op elkaar afstemmen. Dat kost ons als bedrijf zeeën van tijd en die tijd willen we ergens anders voor gebruiken, want al deze zaken zijn niet onze specialisatie. Wij besloten daarom via onze inkooporganisatie DGS een tender uit te schrijven om een partij te vinden die de Arbodienst en de verzekeringen in één hand hebben én de goedkoopste aanbieder zou zijn. Verheul kwam daarbij als beste én als goedkoopste uit de bus!”

Vanaf 1 januari anders

Het team van Dijkstra Fysiotherapie bestaat uit 23 bevlogen en betrokken collega’s. Ze hebben vanaf 1 januari ingezet op een nieuwe vorm van bedrijfsvoering. Het is geïnspireerd op Ricardo Semler, bekend van ‘Semco’. Hij laat met zijn zeer grote Braziliaanse onderneming zien dat het teruggeven van beslissingsbevoegdheid en eigen verantwoording leidt tot zowel een zeer prettige bedrijfscultuur als een winstgevende en efficiënte onderneming. Van Til: ,,Bij ons werken professionals waar we trots op zijn en willen niet de zoveelste zorgorganisatie worden die gerund wordt door de manager.”

De mede-eigenaar geeft verder aan dat het veranderingsproces met vallen en opstaan gaat, maar dat de vooruitzichten tegelijkertijd hoopvol zijn. ,,Naast het inpassen van de nieuwe bedrijfsvoering in de dagelijkse werkzaamheden hebben de therapeuten ervoor gekozen om zich te specialiseren. Binnen het team zijn er vakgroepen gevormd. Denk daarbij aan een vakgroep rug, nek of oncologie. In deze groepen zitten collega’s die heel veel interesse en ervaring hebben met bijvoorbeeld rugklachten. Door de focus op een specifiek gebied kan je de diepte in en zie je veel meer patiënten met een vergelijkbare aandoening.”

,,Zoals je begrijpt kent de nieuwe bedrijfsvoering geen top/down benadering”, vervolgt Van Til. ,,De gangbare ziekteverzuimreglementen, alleen dat woord al…, zijn behoorlijk belerend en zeer juridisch. Het was een verrassing om het ‘reglement’ van Verheul te ontvangen. Deze is in begrijpelijk Nederlands geschreven en telt nog geen twintig pagina’s.”

Verheul verrast positief

Wat daarna gebeurde overtrof Van Tils verwachtingen. ,,Het meedenken, de punctualiteit van alle berekeningen, de bereikbaarheid van de Verheul-medewerkers: Het heeft mij allemaal enorm verrast. Je praat tenslotte over een lokale speler, geen landelijke organisatie met een enorme mankracht. Verheul is er echter in geslaagd, iets wat ook herkenbaar is aan Dijkstra Fysiotherapie, op elke specialisme een echte vakman of vakvrouw neer te zetten die ook nog eens bereid is om dat stapje extra te zetten. Ik vind dat erg knap.”

Geheel ontzorgd

Onder leiding van Jacco IJsselstein, de specialist in arbeidsverzuim bij Verheul, werd Dijkstra Fysiotherapie stap voor stap ontzorgd in de wirwar van regels die tezamen het ingewikkelde speelbord vormen waarop bedrijven gedwongen zijn te acteren. Om te voorkomen dat Dijksta Fysiotherapie op dit speelbord tegen obstakels zou oplopen die zouden nopen tot een paar stappen terug, werd eerst door Verheul de gehele organisatie doorgelicht. ,,Daarna werden alle risico’s in kaart gebracht”, vertelt Van Til. ,,Wat mij heel veel vertrouwen gaf is dat Verheul daarna alle gegevens nog een keer checkte en alles nogmaals doorrekende. Alles kortom om te voorkomen dat er ergens nog losse eindjes zouden zijn. Dat leidde tot een onderlinge communicatie waarin dag na dag het vertrouwen groeide. Verheul dacht in alles mee, stelde heel veel vragen. De vragen en de antwoorden gaven mij uiteindelijk een zeer goed beeld van de risico’s die we zouden lopen en hoe die af te dekken zijn en tegen welke kosten. Verheul was bovendien altijd bereikbaar als ik zelf vragen had. Dit alles speelde allemaal dit jaar, maar hoewel 2017 nog maar op de helft zit kan ik stellen dat ik mij door Verheul inmiddels ontzorgd voel. Zoals ik dit verhaal begonnen ben ligt onze focus op de verandering van de bedrijfsvoering en het uitwerken van onze visie. Dan is het zeer prettig wanneer een belangrijk onderdeel van je bedrijfsvoering, de Arbo-zaken, uit handen gegeven zijn aan een professionele partij en je er geen zorgen meer over hoeft te maken.”

Gerelateerde berichten