Autoverzekering bij een (merk-)dealer? RTL-Z, Pricewice en anderen luiden een alarmklok

Het is nogal een bewering, zelfs voor een column. Toch is aan de kop van deze column niets verzonnen. Sterker nog, het is de conclusie van prijsvergelijker Pricewise, gepubliceerd op 18 juli jongstleden. In de dagen daarna is het bericht in andere vormen op diverse media naar buiten gebracht, toch is de inhoud nergens wezenlijk veranderd. Oók niet door media gespecialiseerd in de automotive-branche. Wel is de toon van de artikelen aangepast: de polis via een merkdealer ‘is duurder’ is gewijzigd voor ‘zou duurder kunnen zijn’. Toch wordt de kern van het verhaal niet ter discussie gesteld. Veelzeggend. Om meerdere redenen.

Mijn bevindingen: Pricewise heeft de autosector vol in de zachte onderbuik geraakt. Immers, als het bericht niet zou kloppen, zouden gerenommeerde dealers met een gefundeerde reactie zijn gekomen. Het blijft echter verdacht stil. Dat maakt dat ik als algemeen directeur van een financieel advieskantoor en tevens als burger nog meer vraagtekens plaats. Waarom blijven reacties uit?

We praten tenslotte niet zomaar over prijsverschillen in dit onderzoek. Mercedes spant de kroon. Voor een Benz A-klasse ben je maar liefst 103 procent duurder via een autodealer dan bij een reguliere verzekeraar. Om dat concreet in prijzen uit te drukken: bij een dealer betaal je 116,38 euro, bij een verzekeraar nog geen zestig euro volgens de berichtgeving. Een Volkswagen Polo en Skoda Rapid zijn respectievelijk 74 en 55 euro duurder dan de meest voordelige verzekeraar, bij Hyundai is het verschil 22 procent en bij Audi 15 procent. Dat laatste percentage, dat is het kleinste verschil dat door Pricewise is waargenomen in het onderzoek. Ik kan alleen maar zeggen: de cijfers in dit onderzoek zetten tot denken aan. En zoals bij elk onderzoek spelen er allerlei belangen. Toch is het net zoals bij een hypotheekadvies van een bank, een merkdealer is ook partijdig. En terecht. Zij zijn trots op hun product of dienst. En bieden vaak slechts 1 ‘merk’. En dat kan een prima passend product zijn, of niet…..

Toch had de reactie van de autosector eenvoudig kunnen zijn: het gaat nu puur over een prijsdiscussie met nadruk op de maandpremie. Maar zijn de voorwaarden van de merkpolis niet zoveel beter? De meeste merkenpolissen hebben een betere nieuwwaarde (soms wel 4 of 5 jaar) en afschrijvingsregeling, minder eigen risico, pechhulp in Europa, etc. Dus ook hier speelt dat de discussie begint met de prijs maar het vaak appels met peren vergelijken is. Om maar eens wat zomerfruit te benoemen.

Mijn advies: laat uw aangeboden autoverzekering eens écht vergelijken en/of beoordelen door een onafhankelijk adviseur. De kans dat u een betere keuze maakt schat ik op bijna honderd procent.

Conclusie: de échte adviseur kan het beter en vaak goedkoper

André Vendrig
directeur Verheul Groep,
Schagen, Anna Paulowna,
Wieringerwerf, Julianadorp.
Tel. 0223 – 52 17 50
Website: www.phverheul.nl

 

Gerelateerde berichten